Mitt bästa tips när du skriver en bok är att göra en synopsis. Jag visste inte själv vad det var innan jag hade googlat upp det.

Synopsis är ett av många ord som har sitt ursprung i grekiskan. Det är att skriva en sammanfattning. Hjälpa dig själv i ditt skrivande genom att ha en plan över vad boken skall handla om och vilka vilka vändpunkter som finns.

Synopsis behöver inte vara lång, speciellt inte i starten. Det räcker att skriva en kort sammanfattning. Denna bok skall handla om…syftet med boken är… huvudkaraktärerna heter…

Det som jag märkt är att synopsis hjälper mer om jag redigerar den allt eftersom min berättelse utvecklas. Det är ett levande dokument och ju mer du använder det, ju mer användbart blir det.

Min första plan var: Vart skulle boken utspela sig? Vilka skulle vara med? Under hur lång tid ska boken utspela sig och vad är mitt syfte med boken? Vad vill jag berätta om? Vad har jag för tema. Jag delar sedan in boken i olika scener som jag ville berätta om. Scen 1 olivträd, scen 2 hotellet osv.

En stor fördel med en plan är att du kan börja skriva vart du vill i texten. Där fungerar vi alla olika. En del skriver från början till slut. Jag tycker om att gå in i en speciell scen som jag funderar över och vill skriva om. Den kan ligga vart som helst i handlingen.

Det kan också vara en person som jag vill skriva om. Då kan jag skriva in alla delar med honom/henne och sedan gå tillbaka och skriva in de andra personerna. Jag tänker ofta att det är skönt att vi idag har datorer och kan flytta textmassa fram och tillbaka precis som vi vill.

Jag tycker också om den första delen av skrivprocessen, där du bara skall skriva, skriva och skriva. Göra det så lustfyllt som möjligt. Lära känna alla karaktärer, scener och händelser. En av mina stora lärdomar i början var att sluta redigera texten direkt. Jag skriver numera och låter texten vila i den kreativa fasen. Allt redigeringsarbete får komma i fas två då jag har minst 100 sidor textmassa och något att arbeta med.

Så även om du tänker, synopsis är inget för mig. Prova. Det är samma sak som att planera ett projekt eller en arbetsdag. Du får kontroll över texten och vad som skall göra.

Lycka till!