Rutiner och vanor

Är du bra på att sätta upp rutiner och vanor? Jag är bra på att tänka på dem, hur jag ska göra, vad som är viktigt när jag startar imorgon. Utmaningen är att imorgon har en förmåga att skjutas fram på tiden. Imorgon finns alltid kvar och flyttas alltid till just imorgon.

Jag förstår inte mig själv när jag skjuter upp saker som jag vill göra och som jag vet tar mig framåt.

Vad gör man då om man så gärna vill införskaffa nya rutiner i sitt liv? Vad gör du?

Skriva är viktigt för mig och jag håller på att skriva min andra bok. Jag har som målsättning att skriva varje dag, åtminstone i femton minuter. Det är inte alltid det lyckas, och just nu är jag inne i en sådan period då jag inte skriver. Om jag inte skriver, så blir det ingen bok.

Jag har en förmåga att prokrastinera och skjuta upp till imorgon. Imorgon som aldrig kommer. En av mina utmaningar är att jag har en förmåga att planera in för många saker. Det innebär att jag behöver bli bättre på att planera och prioritera.

Det här är några av mina ursäkter;

Kan inte skriva på kvällen, jag är för trött.

Nu ringde min vän, det var så länge sedan och då är det viktigt att fokusera på henne.

Imorgon ska jag skriva på morgonen.

Jag ska bara kolla upp detta. Det är så roligt att undersöka.

Jag är inte bra på att redigera.

Nu har jag fastnat och istället för att gå vidare till ett annat stycke, så sitter jag bara och tittar på pappret.

Jag behöver fundera mer kring detta problem eller karaktär.

Jag behöver arbeta mer på mitt synopsis.

Just nu behöver jag en paus.

Jag har inte tid.

Jag behöver ha en bättre struktur och fastnar då i dessa tankar.

Vad är dina ursäkter?

Den intressanta frågan är vad jag kan göra för att få mina vanor att lyckas:

Använda Mel Robbins 5 sekunders regeln, räkna till 5 baklänges, inte argumentera med mig själv och bara sätta igång och göra det.

Ut och gå så jag blir pigg i huvudet och sedan direkt skriva.

När det står still, avbryt det jag gör, gå tillbaka om en stund och efter en paus.

Om jag har deadline för andra, t.ex. att jag ska leverera en text till min skrivkompis, då är det inte bara mig själv jag sviker om jag inte gör det jag ska, då sviker jag henne också.

Berätta för någon att jag skriver 15 minuter om dagen.

Registrera i en app eller excelark att jag skriver varje dag.

Planera in en bättre struktur för dagen och prioritera vad som är viktigt.

Se hur lång tid jag spenderar på sociala media och minska den tiden.

Hur gör du för att lyckas med det du vill?

Med andra ord, jag vet vad jag ska göra, men jag gör det inte eller jag tänker att jag börjar imorgon. För mig är det nu viktigt att låta imorgon bli idag.
Imorgon bli idag 1 februari 2019.