Jag är så glad över att jag fick vara med på bokskrivarfestivalen och tänker mycket på den kunskap som jag fick från alla underbara deltagare och författare som delade med sig av sina erfarenheter. Om du vill ta del av materialet i efterhand gör du det via denna länk:https://www.kreationslotsen.se/blogg/Jag tänker att det är inte mer än rättvist att jag själv reflekterar kring dessa nycklar de närmaste veckorna. Jag är en författare i vardande som precis kommit ut min andra bok. 

 Jag är fortfarande okänd för de flesta. Jag brinner för resande, äventyr, läsande, magi i livet, hållbarhet och personlig utveckling. Min nisch är charterdeckare.På bokskrivarfestivalen talade vi om företagaren som en av författarskapets nycklar. Jag får ofta höra att det där sköter förlaget. Jag vill bara skriva och inte behöva tänka på alla saker runt omkring. Visst vore det skönt om vi bara kunde leva i vår skrivbubbla. Nu tror jag att vi författare inte längre kan göra det, utan du behöver ta på dig företagarhatten. Vad är det då jag behöver tänka på. De flesta starta-eget kurser brukar tala om fyra grundben i ett företag. Det är produkten, administration, marknadsföring/försäljning och egen påfyllnad med ny information och inspiration. Jag tänkte att vi kort skulle gå igenom dessa delar.

  1. Produkten – Det är i första hand dina böcker. Du behöver producera dem, kvalitetssäkra dem innan de kommer ut på marknaden. Det är oerhört skönt att ha ett förlag i ryggen som kan hjälpa till med en redaktör och en korrekturläsare. Du kan också göra en del av detta arbete själv genom att ta hjälp av testläsare. Olika personer är duktiga på olika saker, ta hjälp av dem utifrån din kompetens. Då har du kommit en bra bit på arbetet med att förädla din produkt. Gör gärna detta innan förlaget tar vid.
  1. Administrationen –  I och med att du börjar sälja böcker och få inkomster behöver du tänka på om du ska starta en enskild firma eller ett aktiebolag. Det är bra att ha ett företag där du även kan ta ut dina utlägg som du har i ditt författarskap.Här finns hur mycket hjälp som helst att få om du inte är en van företagare sedan tidigare.
  2. Marknadsföring/försäljning – Min uppfattning är att läsarna idag köper författaren lika mycket som de köper själva boken. De vill gärna veta mer om personen som ligger bakom boken. Du kommer även att i intervjuer svara på vem du är, vad som har inspirerat dig i ditt författarskap och så vidare. Det är bra att börja förbereda dig på dessa delar när första boken är på väg ut. Du kommer själv att gå till bokhandlare och fråga om de är intresserad av att du kommer och håller boksignering. Det är oerhört roligt och lärorikt att träffa sina läsare. Det finns många sätt att marknadsföra din bok och dig på, du väljer själv vilka kanaler som passar dig bäst.
  1. Ny information och inspiration – Inom alla branscher gäller det idag att vara på tårna, lyssna på vad marknaden vill ha och inspireras till vad du själv vill skriva om. Jag tror inte att jag någonsin kommer att bli fullärd i författaryrket, utan varje manus kommer att ge mig nya lärdomar, nycklar och perspektiv på mitt eget skrivande. Jag tror på att vara öppen och nyfiken.

Jag hoppas att jag genom dessa blogginlägg gjort dig nyfiken och gett dig mer lust till att själv skriva en bok. Det är oerhört roligt och lärorikt. Jag har själv inte lärt mig så här mycket sedan jag blev reseledare.

#Bokskrivarfestivalen #författarens8nycklar #reflektioner #skrivande #författare #företagaren #systrarnapåkreta #Grekland #dödsklippanisharmelsheikh #Egypten #charterdeckare #resaärattleva #feelgooddeckare #reseledare #Kreta #Sharmelsheikh