• Läraren Sofia, tre klassföräldrar och ett gäng gymnasieelever ska iväg på en skolresa. Redan på Arlanda får Sofia ett meddelande som får henne att tvivla på om de bör ge sig av till Egypten. Två elever har dessutom sent hoppat av resan. Men snart sitter ändå Sofia och de övriga på planet och ser fram emot tiden i Sharm el-Sheikh. De ska göra flera utflykter och religionslektioner står också på agendan. Detta verkar, trots starten, bli en trevlig och lärorik resa men den förvandlas snart till något obehagligt och skrämmande. För under den fina ytan puttrar svartsjuka, hemligheter och hämndplaner.
    📖

Reseledaren Anna, som i förra boken var i Grekland, arbetar denna säsong i Egypten. Precis som sist så är hon väldigt engagerad i allt som händer gästerna och hon tar även hjälp av en grekisk polis som blivit hennes vän.
    📖

Jag gillar att boken inleds med ett persongalleri. Jag gillar prologen. Jag gillar att vi får två parallella historier. Dels reseledarna och deras liv, dels klassen med dess intriger. Jag gillar hur religionslektionerna vävs in på ett logiskt sätt. Jag gillar att vi får vara utomlands. Jag gillar att vi får små glimtar av viktiga ämnen. Kul också att myggen vid Östa tas upp. På gymnasiet hade jag pojkvän i Tärnsjö så mygginvasionen där har jag koll på.
    📖

Min enda invändning är att en del karaktärers reaktioner på vissa händelser inte känns helt trovärdiga och även hur de bara kör på enligt schema trots det som inträffar. Läraren får inte heller mina sympatier direkt. Men det här är skönlitteratur och främsta syftet med denna bok är nog att bjuda på lite spännande underhållning och nog blir jag road.
  • Det är lättläst och jag vill bara bläddra vidare. Det är en perfekt semesterläsning. Sammanfattningsvis alltså en riktigt bra bok för den som vill drömma sig bort ett tag, ta del av reseledarlivet, ha lite spänning och ett gäng intriger. Jag ser fram emot att följa Anna och hennes kollegor på fler resmål framöver.

Ps. Tur ändå att jag inte har någon klassresa inbokad. 😅
    📖

Tack till @annamariaekblad och @hoiforlag för att jag fick läsa!7 v
  • sarasbokhyllor#dödsklippanisharmelsheikh#annamariaekblad #hoiförlag #boktips #läsning #böcker#litteratur #charter #deckare #spänning #klassresa #intriger#reseledare #hämnd #kärlek #vänskap #avundsjuka#hemligheter #sarasbokhyllor